7 najväčších chýb na firemnom Facebooku

Vyhnite sa chybám na facebooku

Chyby na Facebooku

Je hriech robiť vlastný biznis a nebyť s ním na Facebooku. Je však veľa maličkých a aj stredne veľkých firiem, ktoré síce nie sú na trhu krátko, ale nevedia sa na Facebooku správať. Robia základné chyby na Facebooku. Áno, jednoducho si myslia, že prišli na tržnicu a vyložia čerstvú zeleninu a ovocie na stôl a čakajú, že sa predá. Ale na Facebooku to funguje trošku inak. Povieme si ako.

Pomôžem vám, zbaviť sa najväčších chýb a zlozvykov, ktoré som odpozorovala.

1. NETLAČTE NA FACEBOOKU STÁLE NA PÍLU

Čo považujem za najväčší presľap, to sú nonstop komerčné, teda predajné príspevky.

Keď sa vaša firma zaoberá dámskou módou, je super, že môžete každý deň dať príspevok s novými šatami, ale, prosím vás, nerobte to. Viete, aké úžasné možnosti máte? Môžete si získať ženy a naučiť ich nielen pozerať sa na vašu ponuku, ale ísť k vám a nakúpiť. Ale takto to ťažko dosiahnete.

Ak pridávate denne príspevky, na ktorých sa objavuje to, čo predávate, mrháte silou fanúšikov, ktorú máte v rukách. A oberáte sa o tržby.

Ak sú vašou cieľovkou ženy, ktoré sa rady pekne obliekajú, dajte im to, čo ich baví, čo ich učí, čo sa im páči. Položte si nasledovné otázky a nájdite odpovede v podobe príspevkov:

Chyby na FB

  • Čím žijú ženy, ktoré chodia ku mne nakupovať? Čomu sa venujú?
  • Čo ich baví? Čo robia vo svojom voľnom čase?
  • O čom sa rozprávajú?
  • Čo ich teší? Čo ich trápi?
  • Ako relaxujú? Čo im pomôže vypnúť a odreagovať sa?
  • Po čom túžia? Čo im robí radosť?

Zamyslite sa a presne toto im prinášajte a dávkujte v rozumnom pomere s vašim biznisom. A aký je ten správny pomer komerčných a nekomerčných príspevkov? To vám nikto presne nepovie, všade iný.  Sami zistíte najlepšie.

  • Ak sa rady pekne obliekajú, určite im záleží aj na tom, aby boli fit. Prineste im, napríklad, informácie o cvičení a zdravej strave.
  • Je veľký predpoklad, že väčšina z nich je, bola, alebo bude matka. Zazdieľajte príspevok, ktorý by sa im mohol hodiť a niečo zaujímavé im povedal.
  • Všetky z nich zaujíma život vo dvojici, prineste im občas nejaký citát, či myšlienku, ktorá vás zaujme. Možno sa vám podarí urobiť vhodnú fotku s vašim tovarom, či zákazníckou, ku ktorej taký citát pridáte a tak získate dva v jednom – zábavný aj biznis príspevok.

Príležitostí je naozaj veľa. Určite vás napadnú, keď sa na chvíľu dostanete do hláv vašich zákazníčok a potom to už pôjde veľmi jednoducho. Striedajte tieto témy s vašimi príspevkami tak, aby aj tie, ktoré dnes nemali záujem kúpiť, zostali s vami a nabudúce si na vás spomenuli a kúpili od vás, lebo ste si tým, ako to robíte, získali ich dôveru.

2. NAJPRV RAĎTE, ĽUDÍ BAVTE, POTOM IM PREDÁVAJTE

Počítajte s tým, že nie každý chce hneď kúpiť. Vlastne, asi nikto. Najskôr ho musíte presvedčiť, že viete, čo robíte a robíte to dobre.

že ste profík,

že s vami nie je nuda,

že vidíte aj ďalej ako za svoj biznis a máte srdce.

V prípade spomínanej dámskej módy, poraďte napríklad, ako sa obliecť, keď žena nemá konfekčnú postavu. Nie každá má súmernú postavu, ale každá sa chce dobre obliekať. Ukážte im, že ani kilá navyše nie sú dôvodom, aby ženy nevyzerali a neobliekali sa dobre. Dajte tip ženám, ako zvýraznia pekné nohy a zoštíhlia partie okolo pásu a bokov správnym oblečením. Priložte obrázok toho, ako to robiť a ako to nerobiť a máte vyhraté.

Platí, že najskôr x-krát dáš (radu, pomocnú ruku) a až potom predávaš. Nezabúdajte na to.

3. PRIDAJTE HODNOTU TOMU, ČO ROBÍTE

Dajte príspevkom emóciu a príbeh

Dajte príspevkom na facebooku emóciu a príbeh

Ak dokážete navrhnúť krásne šaty, je to síce úžasné, ale ak poviete, čo všetko a prečo a ako ste do nich „vložili“, dáte tým šatám úplne iný rozmer a oveľa ľahšie tie šaty predáte. Možností ako zvýšiť hodnotu tovaru alebo služieb je veľmi veľa. Tak je to so všetkým. Nestačí sucho zavesiť na Facebook príspevok bez komentára, alebo stále s tým istým, nič nevraviacim komentárom, treba tomu dať dušu. Napíšte o tých šatách niečo pekné, nie len to, že čakajú v predajni. Dajte im príbeh, ktorý ich predá.

4. ŽE MÁTE VEĽA FANÚŠIKOV, NEMUSÍ BYŤ VÝHRA, AK ICH NUDÍTE

Mnohí sa ženú za tisíckami fanúšikov na Facebooku, ale tí sú potom pasívni. Nie vždy je to o kvantite, ale o kvalite. Sledujte reakcie fanúšikov a dosah príspevkov. Ten vám často prezradí, ktorým smerom sa orientovať, aké príspevky pridávať.  Určite ste si však všimli, že sú fan pages, kde nie je vôbec veľa fanúšikov a je na nich 10x viac reakcií ako na tých, kde je desaťnásobok fanúšikov. Tak na takej FB stránke sa fanúšikovia určite nenudia, ale okrem toho, že nakupujú, aj sa bavia. Alebo nakupujú preto, že sa aj bavia? ;-)

5. REAGUJTE NA KAŽDÝ KOMENTÁR NA FACEBOOKU OSOBNE

Bežne vidím, že ľudia aj zareagujú na niektoré príspevky, dokonca položia otázku, pridajú recenziu, ale zostane bez povšimnutia. To je chyba, lebo reakciou tiež pomáhate svoje príspevky šíriť a zvyšovať ich dosah. Ak niekto napíše pod šaty, že sú krásne, napíšte k nemu, napríklad: „Ďakujeme, Janka a naživo sú ešte krajšie“.  Proste, zareagujte,  minimálne tým, že dáte like,  alebo dopíšete „ďakujem“.  Samozrejme, vaša reakcia však nemá byť násilná, vtieravá, ale prirodzená, inak si dotyčná nabudúce koment odpustí. A oslovte menom, je to osobnejšie a všetko osobné sa človeka dotkne, tentokrát príjemne.

POZOR: Keď urobíte na Facebooku súťaž a nechytí sa (pretože ju vhodne nenastavíte, nepropagujete a nešírite), v každom prípade, odmeňte niekoho, aj keby sa zapojil iba jeden človek. Nikdy neurobte to, že zmažete súťaž a dáte ju ešte raz o týždeň inak, iba preto, že sú na ňu slabé reakcie. Vzbudíte tým dojem absolútneho amatéra a nespoľahlivého partnera, ktorý nedodrží slovo.  Ak sa rozhodnete robiť súťaž, nestačí ju raz zverejniť, musíte ju správne nastaviť a ďalej s ňou pracovať. Inak to môže byť prúser. O tom, ako robiť súťaže, vám určite ešte napíšem samostatný článok.

6. PRÍSPEVKOM DAJTE POPIS

Snažte sa dávať obrázkom a článkom popis. Či už pridáte svoj príspevok z blogu, alebo zdieľate cudzí článok, prečítajte si ten článok predtým a napíšte k nemu aspoň jednu vetu, prečo sa ho oplatí prečítať.  Ak ide o článok, ktorý zdieľate, ten popis by sa ale v žiadnom prípade nemal zhodovať s nadpisom článku a čo je dôležité – nikdy neprezraďte záver, ku ktorému ste v článku dospeli. Inak čitateľ nebude mať dôvod už článok čítať a to predsa nechcete.

7. PRÍSPEVKY SI PLÁNUJTE S ČASOVÝM ODSTUPOM

Myslíte si, že je jedno, kedy pridáte príspevok? No, nie je. Mnohí dávajú príspevky len v čase, keď práve sedia pri počítači a to je chyba, pokiaľ v tom čase nie sú online aj fanúšikovia. Mali by ste si sami odsledovať, ktoré časy sú pre vás najvhodnejšie, kedy sú vaši potenciálni zákazníci online a reagujú. Keď o nich máte dosť informácií, tak to určite viete aj logicky predpokladať.

Niektorí dávajú aj dva príspevky za sebou do polhodiny a potom celý týždeň nič. Ideálne je, ak sa vám podarí naplánovať si ich vždy na týždeň dopredu a s pravidelnou frekvenciou. Prípadne, v priebehu týždňa, keď niečo zaujímavé uvidíte, tak zazdieľajte, ale s dostatočným odstupom od posledného príspevku. Začnite kľudne plánovaním jedného príspevku denne a postupne zvýšte na dva, ale robte to pravidelne, to je základ úspechu.

 AKO KOMUNIKOVAŤ NA FACEBOOKU?

Bola by škoda, ak by váš firemný Facebook nepracoval vo váš prospech, pokiaľ ešte stále hľadáte zákazníkov a máte kapacitu vyhovieť novým a novým.  Preto verím, že som vám týmto článkom pomohla.  LeboFacebook je ideálny spôsob a miesto, kde budovať dôveru a tá je základ, tá predáva.

Nech vám Facebook prináša nielen fanúšikov, ale aj platiacich zákazníkov vám želám.

 

TEXTY, KTORÉ CHYTIA ZÁKAZNÍKOV NIELEN ZA SRDCE, ALE AJ ZA PEŇAŽENKU
Facebook Napíšte mi