Predtým, ako napíšem článok

Téma písania článkov je dnes často diskutovaná. V súvislosti s článkami sa rieši nielen cena článkov, ale aj to, čo je to dobrý článok a ako ho písať. Na to asi máme každý z nás, copywritterov, vlastný „manuál“. Ja dnes napíšem pár slov o tom, ako to robím ja a prečo. Možno to pomôže začínajúcim copywriterom (ako písať), ale na druhej strane aj klientom, pochopiť, čo také napísanie článku obnáša.

V prvom rade nie je článok, ako článok. Dnes je kvalita obsahu kľúčová. Kedysi firmy chŕlili článok za článkom, dnes už kvantita nie je priorita. Písať len pre to, aby sme písali, alebo len pre seo, je blbosť.  Keď vidím v niektorých inzerátoch firiem, že chcú od svojho copywritera, aby písal 2 články týždenne, 6-8 mesačne, príde mi to riadne cez čiaru. Osobne si myslím, že menej je často viac.

Témy článkov podľa obtiažnosti písania

Prakticky vždy, nech ide o akýkoľvek článok, príp. rozhovor, či na jednoduchšiu, alebo zložitejšiu tému, mám k nemu otázky. Odpovie mi na ne buď klient, alebo si odpovede musím nájsť sama. Takže logicky, čas strávený na písaní článku reálne nie je len ten, kedy copywriter píše. 

1.  jednoduché témy na články

Sú témy, o ktorých sa píše ľahšie, ale každá téma si vyžaduje určité poznanie, štúdium. Na to, aby sa copywriter v téme zorientoval, si potrebuje niečo naštudovať a urobiť prieskum trhu, témy.  A samozrejme, poznať klienta a to nielen vtedy, keď píše o ňom príbeh. Takže málokedy sadnem za počítač a začnem písať. Áno, stáva sa to po čase, keď robím pre paušálnych klientov pravidelne a som už v slušnom obraze. Ale, ak začínam, aj zdanlivo jednoduchá téma si žiada štúdium a debatu s klientom, ak má byť výsledkom čítaný článok.

2. zdanlivo jednoduché témy na články

Sú témy, ktoré vyzerajú zdanlivo jednoducho, lebo je to vec, ktorú všetci poznáme a používame. Napríklad posteľné prádlo. Hovorím si ok téma, krásne veci. Sadnem si k tomu a prvé hodiny nič… Niekedy to vôbec nie je jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá.  Preto musí byť copywriter aj dobrý psychológ a stratég.

Keď s niekým spolupracujem dlhšie, sama prichádzam s témami článkov, alebo s nimi prichádza klient. Na mne je, aby som vymyslela niečo, čo budú chcieť ľudia čítať. Málokedy príde klient aj s tým, čo mám písať… Aj to sa stáva, ale väčšinou pomenuje iba cieľ – produkt, službu, ktorú potrebuje podporiť.

  • Napríklad – vôňa do auta. Keď som sa zamýšľala nad tým, ako túto tému uchopiť, najskôr som netušila, ako napísať niečo zmysluplné. V súvislosti s autami mi hneď nabehlo spojenie muži a autá.  Často sa snažím nájsť paralelu aj medzi mojimi zákazníkmi, známymi a podporiť ich navzájom. Tak som prišla na to, že by bolo fajn urobiť rozhovor s klientom, resp.  jeho človekom, ktorý je fanatik do áut. Navyše, Adam je posadnutý aj čistotou áut. Čistota a vôňa patria k sebe. Oslovila som teda Adama, produktového experta Mercedes-Benz a vznikol z toho príjemný rozhovor, ktorý verím, že aj pobavil a dobre sa čítal.

Ja v článkoch myslím na seo, ale netlačím na pílu od začiatku až po koniec. Teda nie vždy. V tomto článku bude napríklad kľúčových slov až až, v inom ich bude pomenej. Snažím sa nikdy tam nasilu nedávať to, čo tam prirodzene nesedí.

3. odborné články

Potom sú tu fakt témy, ktoré už na prvý pohľad nie sú jednoduché, lebo sú odborné. Mnohí copywriteri sa do nich neradi púšťajú. Také témy sú napríklad technické, IT, agro, strojarina a pod. Ale môže to byť aj káva. Ale nie hocijaká, napr. špeciálna káva Coffia, ktorá sa praží v malej slovenskej pražiarni. Tu už  bez profi informácií ťažko copywriter napíše hodnotný článok, ktorý osloví náročné publikum. Bez toho, aby poznal technológie, sám tú vynikajúcu kávu pražil a vedel „plávať v káve“, to nedá. To chce aj veci, ktoré si nevygoogliš.

Copywriter musí poznať tému, alebo skôr by som povedala, musí mu byť blízka. Druhá vec je, že nikdy jej nebude natoľko znalý ako človek, ktorý tým žije denno-denne, pokiaľ ide fakt o niečo unikátne, nejakú špecialitku, či odbornú záležitosť, ktorej sa profík roky venuje.  A potom, vždy chcem, aby tam bolo kúsok z toho človeka, ktorého to celé je.

Ako písať články na odborné témy?

  • Tu samoštúdium nestačí. Rozprávam sa s klientom, máme príjemný rozhovor, počúvam ho. Nahrávam si ho často na mobil, aby som vedela s každým jeho slovom a informáciou ďalej pracovať.
  • Alebo mu pošlem otázky, na ktoré mi cez whatsapp, príp. messenger odpovie. Ide o to, aby veľmi nepremýšľal, odpovedal prvé, čo mu napadne. Aby sa nezdržoval tým, či správne štylizuje, skladá slová do viet. Mnohí, keby mali písať, radšej nebudú chcieť nič. Oni oslovili copywritera preto, že za prvé nemajú čas a za druhé nevedia, alebo nechcú písať.  Forma posielania nahrávok mi vyhovuje.

Nahrávanie, samozrejme, so súhlasom klienta, odporúčam všetkým, ktorí píšu. Podstatne vám to zjednoduší a skvalitní prácu, ušetrí čas.

Kde čerpám inšpiráciu na články?

Ako som už vyššie spomínala, nie je každý deň nedeľa. Niekedy nedostanem zo seba ani slovo a potom sú dni, kedy neviem vstať od počítača a mám chuť písať a písať. Vtedy mi hlavou chodí x myšlienok a inšpirácie prichádzajú samé.

  • Vždy hľadám niečo, čoho by som sa chytila. Príbeh, zábavu, alebo poučenie, ktoré by som článkom priniesla. Veľa podnetov na príbehy majú aj sami klienti, ani o nich nevedia. Preto som rada, keď som s nimi pravidelne v kontakte. Potom v správny čas využijem to, čo oni nepovažujú za dôležité.
  • Keď mám termín a múza nie a nie ma kopnúť, začnem si opäť znova prezerať klientove veci a googliť. Nerada robím to, čo robia iní. Nepíšem a neprepisujem to, čo tu už bolo. Ak sa aj inšpirujem témou,  uchopím ju po svojom, inak a prinesiem článkom niečo nové.
  • A potom, mám ešte dvoch žolíkov – skvelé kamošky z marketingu. Keď dáme hlavy dokopy, vždy na niečo nové prídeme. A to nielen, keď ide o článok. Ďakujem Janka Kvasnicová a Mirka  Lehocká ;-)
  • Hľadám vo veciach súvislosti, nitky… Rozprávam sa so známymi na tú tému, pýtam sa na ich názory, postoje k produktu, o ktorom mám písať. Ako sa bavíme, rozprávame sa, neraz sa stalo, že mi vzkrsol nápad práve na káve s kamoškami. A potom to už ide samé.
  • Ale súvislosti hľadám aj v klientoch, ako som písala vyššie. V rozhovore o vôni do auta sa stretli hneď 3 moji klienti, Gabonga, Mercedes-Benz (predajca Motor-Car) a Detail Man – detailné čistenie vozidiel. Alebo v rozhovore o spánku Gabonga a ajurvédsky lekár Robin Raju.

Písanie bez fantázie a kreatívy nefunguje. Niekedy potrebujem na pár dní vyhodiť úplne tému z hlavy. A potom sa znovu vrátim späť s novým nápadom. Často pomôže aj vyčistiť si hlavu v prírode. Tá je liekom aj inšpiráciou vždy.

Idem teda zresetovať a inšpirovať sa:) Ale ak by ste potrebovali niečo napísať, som tu pre vás. Daniela:)

MARKETING, KTORÝ CHYTÍ SA SRDCE
Facebook Instagram