• Ako písať texty, ktoré predávajú?

    Ako písať predajné texty?

    Ako písať predajné texty?

    „Mami, daj mi už konečne pokoj a nestaraj sa do mňa“. Týmto ma moja dcéra vždy naštve, aj keď viem, že ani mne by sa nepáčilo, keby mi niekto toľko frflal do života ako ja jej ;-) Ale, pśśśt…

    Keby povedala: „Mami, je to môj život. Prosím ťa, už nemám 15, ponesiem si následky sama.“, skôr by som ju pochopila.

    SLOVO MÁ OBROVSKÚ MOC

    Poznáte to, dvaja hovoria to isté a pritom sa Vám zdá, že každý hovorí niečo úplne iné. Rozdiel je v tom, ako to povedia, aké volia slová. A podľa toho aj my reagujeme rôzne.

    To platí aj v súkromí aj v bizinise, v komunikácií osobnej aj písomnej. Písomná by mala byť ešte citlivejšie volená.

    Ako na texty, ktoré predávajú?

    • SLOVO PONUKA JE PRÍSNE ZAKÁZANÉ:

    „Ponuka  na zľavu 30% platí ešte dnes“, nahraďte: Už len dnes sa u nás stihnete výhodne obliecť  a ušetriť  až 30%

    Toto je najväčší prešľap, ktorý môže dobrý obchodník a marketér urobiť. Zabudnite na toto slovo a všetky jeho odvodené tvary, ako ponúkame Vám a pod. Vymažte ho zo svojho slovníka. Je prísne ZAKÁZANÉ. Prečo? Lebo z neho veľmi cítiť Vašu snahu zarobiť a predať. A keď zákazník cíti, že si my chceme riešiť nejaký svoj problém a nie jeho, tak odchádza. To je najhorší pocit, ktorý môžeme zákazníkovi dať –  že  my chceme predávať a zarábať, nie jemu pomáhať.

    • VÝKRIČNÍKOM A ROZKAZOM DÁVNO ODZVONILO

    „Nepremeškajte príležitosť a nakúpte v akcii teraz!“

    Sú aj takí, ktorým jeden výkričník nestačí. Ach jááááj, toto nikdy nerobte, prosím.  Zabudnite na výkričníky, do marketingovej komunikácie nepatria. Vždy, keď vidím výkričníky, predstavím si za tými slovami človeka, ktorý nemá blízko k marketingu. Pripomína mi to účtovníčku, ktorej dali na chvíľu robiť marketing.

    Páči sa Vám, keď Vám niekto niečo prikazuje? No, vidíte. Tak to nerobte ani Vy, nepoužívajte rozkazovací spôsob. Veď výkričníkom sa zakončuje rozkazovacia veta, nie? Dá sa to napísať aj inak:  Práve dnes máme pre Vás super akciu. Príďte a neoľutujete.

    Výnimkou sú texty ako: Huráááá! Ide sa do lesa :-) Inak, zmažte ihneď všetky rozkazy a zmeňte ich ešte dnes.

    •  NAUČTE SA PÍSAŤ ÚŽITOK, KTORÝ Z TOHO ZÁKAZNÍK MÁ, NIE VY

      Navštívte našu predajňu. Toto je veta o Vás nie o Vašich zákazníkov. Nikde nie je dôvod, prečo by tak mali urobiť. Chýba tam motivácia pre zákazníka. Dajte mu ju.

    Podobne statusy a reklamne texty vlastne nie sú reklamnými textami. Pretože, zase točíme o sebe, nie o zákazníkoch. Ich nezaujíma naša predajňa, ani naša ponuka. Nič naše ich netrápi. Prepnime gombík a postavme sa na druhú stranu brehu konečne.  Hovorme o tom, čo z toho bude mať zákazník, že príde do predajne a tak nájdeme ten správny predajný text.

    • NEGÁCIE DOVIDENIA

    Pozitívnu emóciu nezanechá určite negácia. A už vôbec nie v úvode textu, ako som to našla tu, na home jednej webstránky:

    Vstavané skrine nie sú módny výstrelok. Už dlhší čas tvoria plnohodnotnú časť spální, obývacích a často i pracovných priestorov. Svojím spôsobom sú využiteľné v každej miestnosti.

    Obsah týchto 3 viet, je ok, ale odkomunikovanie, teda štylizácia je nem dobrá :(

    •  SLOGAN NIE JE VETA

    Bežne sa to stáva aj marketingovým agentúram, vidno to na rôznych vizuáloch profi firiem. Ale za slogan nepatri bodka. Slogan nie je veta, pozor na to.

    • NADPISMI NEZAVÁDZAJTE, ALE ANI VŠETKO NEPREZRÁDZAJTE: Ak v obsahu článku ľudia nenájdu, na čo ste ich nalákali, stratíte ich dôveru, budete v ich očiach pôsobiť ako podvodník a klamár. A dôležitá vec – píšte nadpisy a statusy, ktorými neprezradíte všetko. Prezraďte len, aký problém ľuďom pomôžete zvládnuť, aby ste v nich vzbudili zvedavosť a chuť kliknúť na Váš odkaz, či blog.
    •  POUŽÍVAJTE DEJ A 1. OSOBU: Vyhnite sa trpným príčastiam a takým tým slovám bez života. Používajte slovesá a slová, ktoré majú dej, život v sebe. Namiesto spojenia Bol nájdený, napíšte Našla som a pod. A nepíšte o sebe v množnom čísle, ak ste jedna osoba.

    Namiesto: Dnes nás potešila skvelá správa, napíšte: Dnes ma potešila skvelá správa.

    Väčšinou je za článkom aj textom vždy jeden človek, netreba predstierať, že ste tíSpriateľte sa so "Slovenčinom"m, aj keď ste napríklad freelancer.

    •  PÍŠTE BEZ CHÝB: Kľudne použite slangové slová, napríklad, na sociálnej sieti použite niekedy aj nárečie, ktorému Vaši zákazníci rozumejú.  Ale, píšte gramaticky správne, bez hrúbok a chýb. Lebo to nie je pekná vizitka. Ak máte v gramatike medzery, kliknite na obrázok vedľa a stiahnite si zdarma môj pravopisný ebook. Pomôže Vám s tými najkrikľavejšími chybami, ktorým je dobre sa vyhnúť.
    •  BUĎTE PRIRODZENÝ, otvorený a úprimný, na nič sa nehrajte. Buďte sám sebou, ale nikoho do ničoho netlačte a nič mu nerozkazujte a nevnucujte.
    • BUĎTE ZROZUMITEĽNÝ: Hovorte rečou ich kmeňa. Nehovorte zbytočné odborne, dôležito, stroho, nepíšte omáčky. Píšte články a texty na webe trefne a šetrite zbytočnými slovami. Tým iba vzbudzujete nedôveru. Nikto nemá čas na prázdne reči. Naštvete tým ľudí. A dôležitá vec, neskáčte z témy do témy, nezamotávajte sa. Vyberte si jednu tému a choďte do hĺbky. Vždy vyriešte v článku na blogu aspoň jeden problém Vašich zákazníkov.
    • PÝTAJTE SA, POUŽÍVAJTE PRIAMU REČ A NAČÚVAJTE: Pokúste sa čo najčastejšie vtiahnuť ľudí do diskusie, do deja, alebo aspoň vzbudiť v nich potrebu zamyslieť sa, pouvažovať nad tým, čo píšete. Používajte otázky aj v statusoch na FB, aby ste zahájili debatu a ľudí motivovali ku komentom. V článkoch tiež nezabúdajte na otázky a priamu reč.

    Naučte sa načúvať Vašim zákazníkom a komunikovať s nimi otvorene. A samozrejme tak, aby zákazníci vedeli, že oni sú dôležití, nie Vy. Zaujímajte sa o nich, aby ste vedeli o nich čo najviac a mohli cieliť Vašu reklamu a aby Vaši zákazníci vedeli, že Vám na nich záleží.

    •  BUĎTE JEDNÝM Z NICH: Robte texty a každý obsah na web, blog tak, aby bolo jasné, že ste jeden z nich. Že pochádzate z radov ľudí, ktorým sa prihovárate. Aby bolo zrejmé, že viete čím žijú, že im rozumiete, lebo ich život je aj Váš život.
    • PRELOMTE ĽADY A PREKVAPTE HUMOROM: Buďte svojský, nebuďte predvídateľný, buďte vtipný. Ak si dokážete zo seba urobiť srandu, prípadne s humorom odhaliť nejakú svoju slabú stránku (alebo niečo, ako ja v úvode tohto článku), ľudia zistia, že nie ste z cukru. Nehráte sa na dôležitého. Prelomíte tým ľady a začnú s Vami ľahšie komunikovať. Nie je nič horšie ako nuda. Nuda zabíja.

    Raz som písala podklady pre grafika. Pripravovali sme billboard pre spoločnosť, ktorá predáva čistiace stroje. Navrhla som okrem čistiacej techniky aj krásnu bosorku, z ktorej sršal život a vtip. Bola moderná, elegantná a šarmantná. Chcela som prelomiť neosobnosť čistiacich strojov, dať do toho štipku humoru, odľahčiť to a zatraktívniť túto chladnú tému. Klientka bola z toho veľmi pohoršená a napísala mi doslova: „Bosorka je špinavá strapatá, nič čo evokuje čistotu.  Silikónové dámy určite nie… Celkovo nie…“

    Takže potom usmerňoval grafika niekto iný (lebo pre mňa by to bolo trápenie) a dnes vidím billboard so strojmi a jednou nudnou upratovačkou.  Nič prekvapivé, nič, čo by malo šancu získať si pozornosť okolocestujúcich.  Takéto reklamy sú zbytočne vyhodené prachy a preto ma mrzí, keď to ľudia nechcú pochopiť. Či už nudné texty, alebo dizajn a grafika. Robiť niečo len aby to bolo, je drahšie ako nerobiť nič.

    Oslovila by Vás takáto ponuka? Nechýba tomu "obrazu" živý usmiaty človek a tomu textu emócia?

    Oslovilo by Vás toto? Nechýba tomu textu  emócia? Nepredali by ten šál odfotený na usmiatom chlapovi skôr ako na holej figuríne a ešte bez rúk?

    • EMÓCIE SLOVOM AJ OBRAZOM: Dovoľte si prejaviť emócie a to slovom aj obrazom. Používajte citoslovcia, náladové a expresívne slová. Podčiarknite ich obrázkami, na ktorých vidno ľudí s určitým výrazom, nie iba holé sochy, ak oje obrázok vedľa. No, uznajte, čo je toto za reklama? A ešte k tomu platená s takýmto obrazom a textom.  Hľadajte také obrázky a slová, ktoré v ľuďoch evokujú tie správne pozitívne pocity.  Produkty samé to určite nezvládnu.

    Ako to myslím?

    Ak predávate, napríklad, dekorácie do interiéru a chystáte sa zverejniť vianočnú ponuku, tak k obrázku krásneho vianočného svietnika pridajte fotku šťastnej rodiny za štedrovečerným stolom, kde by sa ten svietnik hodil. Uvidíte, že reakcie budú oveľa častejšie, ako pri obrázku samotného svietnika. Alebo k Valentínskej ponuke srdiečkovej sviečky pridajte ďalší obrázok – zamilovaný párik. Otestujte si to. Naozaj to funguje.

    Nebojte sa prejaviť svoj postoj, svoju emóciu, prezradiť svoj príbeh. Áno, to sa nosí, nie je na tom nič zlé a ľudia si Vás skôr zapamätajú na základe príbehu.

    • POMÁHAJTE, RAĎTE, INŠPIRUJTE: Ak máte blog s nábytkom, tak darmo budete písať články, vkladať do nich obrázky Vášho nábytku a popisovať, čo to je. Nikto nič také čítať nebude. Nedávno som videla na jednom blogu s módou podobný článok, kde autorka popisovala, čo má modelka na obrázku oblečené a to mal byť akože článok.

    Keď predávate nábytok, tak učte na blogu napríklad zákazníkov,  ako si čo najúčelnejšie zariadiť bývanie a potom tam kľudne vložte ukážku aj toho, ako sa to dá zvládnuť s nábytkom od Vás. Ako si poradiť so zariadením malého priestoru, alebo aké sú trendy v maľovaní interiérov. Píšte o všetkom, čo sa dotýka interiéru, pretože to je to, čo pravdepodobne Vašich zákazníkov tiež zaujíma. Podložte to príkladmi zo života a reálnymi ukážkami a pridajte tam, kde sa to hodí aj niečo z Vašej dielne.

    Prezentujte sa ako profík, nie ako predavač.  Niečo musíte mať vždy aj pre tých, ktorí si hneď nekúpia. Minimálne inšpiráciu alebo radu, aby ste si získali ich dôveru a aby neskôr od Vás kúpili.

    POUŽÍVAJTE NÁZORNÉ PRÍKLADY: Používajte názorné ukážky a príklady do života. Podložte fakta reálnymi skúsenosťami a príkladmi z praxe. Pôsobí to oveľa dôveryhodnejšie. Priložte aj obraz (obrázok), aj zvuk (písané slovo) a ak si na to trúfate, aj video.

    NECH TEXTY GRADUJÚ: Keď píšete články, snažte sa, aby text gradoval a k rozuzleniu prichádzalo postupne, nie hneď na začiatku. Potom neudržíte čitateľovu pozornosť a nebude mať dôvod dočítať.

    Na aké témy písať články?

    Inšpiráciu hľadajte u zákazníkov. Píšte o tom, čo Vašich zákazníkov zaujíma, na čo sa Vás pýtajú. Stačí, keď si pozriete svoje emaily, alebo komentáre k článkom a zistíte, s akými požiadavkami a problémami sa na Vás obracajú. Alebo si spomeňte, na čo sa Vás pýtajú na stretnutiach. Presne tak som to urobila aj ja pri tomto článku.

    Čo dodať?

    Toto bola taká základná psychológia písania textov, ktoré chytia zákazníka za srdce. Samozrejme, potom je tu ešte aj otázka optimalizácie článkov a používania kľúčových slov. Ale, ak tie texty budú neosobné, chladné, nudné, tak neviem, či nám seo pomôže, aby ľudia naozaj klikli na tie naše články a reagovali na naše FB statusy.  Čo myslíte? Ja som presvedčená, že pozornosť zákazníka udržíme v prvom rade hodnotným obsahom a optimalizácia článku je už potom len nadstavba.

    Držím Vám palce na ceste za kreatívnymi a trefnými predajnými textami.

    O autorovi Daniela


    Ahoj, volám sa Daniela. Možno je to tým, že milujem písanie, som zaťažená na gramatiku a veľmi dobre poznám psychológiu predaja - nepíšem obyčajné texty, ale také, ktoré chytia Vašich zákazníkov za srdce aj za peňaženku. Nikdy nespúšťam zo zreteľa zámer komunikácie. Marketingu sa venujem viac ako 10 rokov. Špecializujem sa na seo copywriting, copyediting, content marketing, komunikáciu, ale pomôžem Vám aj s FB, webom a predajnými technikami. Relaxujem písaním článkov pre lifestyle portály. Viac tipov, rád a inšpirácií nájdete na https://www.facebook.com/danielinepero

Comments are closed.